Diana Andreescu, decana Facultății de Arte și Design din cadrul Universității de Vest din Timișoara este un spirit creativ și vizionar în designul contemporan, cu o pasiune profundă pentru artă, creația care vorbește sufletului. Absolventă a Universității de Vest, cu un doctorat în buzunar și cu studii la Academia din Florența, predă din 2005 la UVT și a participat la numeroase expoziții și conferințe internaționale. Diana îmbină estetica universală cu funcționalitatea obiectului și, de-a lungul carierei, a căutat să aducă sens și profunzime în creațiile sale, afirmând că arta este semnul care ne definește în memoria timpului.
Interviu realizat de Mihaela Manolache
Povestește-ne despre începuturile tale în lumea artei și a designului? Ce te-a inspirat să alegi acest domeniu și mai ales, o carieră academică?
Începuturile mele în lumea artei și designului au fost marcate de o pasiune timpurie pentru creativitate și expresie artistică. Încă din copilărie, am fost fascinată de desen, pictură și toate formele de artă vizuală. Această fascinație s-a dezvoltat în timp și a devenit o parte integrantă a identității mele. Decizia de a urmări o carieră în domeniul artei și designului a fost influențată de dorința de a explora și de a înțelege lumea într-un mod diferit. Am simțit că arta și designul oferă o platformă unică pentru exprimarea ideilor și emoțiilor, în timp ce permit și o abordare analitică și conceptuală profundă.
Capacitatea de a comunica prin intermediul formelor vizuale și de a influența percepțiile și perspectivele altora prin artă m-au atras profund și m-au motivat să explorez acest domeniu în profunzime. În plus, am fost inspirată de impactul pe care arta îl poate avea în societate și în viața personală a oamenilor. Am văzut arta ca pe o modalitate de a provoca gândirea critică, de a stimula empatia și de a promova schimbările sociale și culturale.
Aceste aspecte m-au determinat să văd o carieră academică în artă și design nu doar ca pe o oportunitate de a-mi dezvolta propriile abilități și cunoștințe, dar și ca pe o modalitate de a contribui la educația viitoarelor generații de artiști și designeri. Alegerea de a urmări studii academice în acest domeniu a fost firescă pentru mine, deoarece mi-am dorit să înțeleg mai profund teoria și practica din spatele artelor vizuale și să îmi dezvolt abilitățile într-un mediu academic stimulativ. În acest fel, am avut șansa să explorez diferite discipline, să învăț de la profesioniști recunoscuți și să particip la proiecte care să îmi extindă orizonturile artistice.
Inspirația mea de a alege arta și designul ca domeniu de carieră a fost alimentată de pasiunea pentru creativitate, dorința de a înțelege lumea într-un mod profund și de a contribui la cultura și societatea noastră prin intermediul artei. Alegerea de a urma o carieră academică în acest domeniu mi-a oferit oportunități unice de a explora și de a influența viitorul educației artistice și designului.
Care este misiunea ta ca decan al Universității de Arte și Design din Timișoara și cum ti-ai propus să influențezi viitorul studenților universitații?
Ca decan al Universității de Arte și Design din Timișoara, misiunea mea este să respect tradiția si valorile universității, să promovez excelența academică și să susțin activ comunitatea studenților, artiști și designeri în devenire.
Mă consider privilegiată să fac parte dintr-o comunitate academică bogată în valori și realizări, iar angajamentul meu este să păstrez și să promovez aceste valori care ne definesc identitatea. Diversitatea de perspective și abordări în cadrul facultății noastre este o sursă de inspirație continuă și este esențială pentru evoluția noastră ca instituție de învățământ superior.
Încrederea în potențialul nostru ca instituție de excelență academică este un motor puternic care ne ghidează în fiecare pas. Timișoara, cu mediul său multicultural și multi-etnic, oferă un cadru perfect pentru dezvoltarea și promovarea diversității și incluziunii în cadrul facultății noastre. Această bogăție culturală este un atu inestimabil, care ne permite să explorăm și să înțelegem mai profund diferitele perspective și expresii artistice din întreaga lume.
În acest fel, încurajăm nu doar diversitatea culturală, ci și inovația și colaborarea interculturală în educația noastră artistică și de design. Sunt mândră să fac parte dintr-o comunitate academică care promovează respectul pentru tradiție, diversitatea culturală și incluziunea. Aceste valori fundamentale nu doar că ne definesc, dar ne și motivează să aspirăm spre excelență în toate aspectele educației noastre și să contribuim semnificativ la peisajul artistic și cultural global.
Care sunt valorile fundamentale care te ghidează în viață dar și în activitatea în cadrul universității?
Atât viața mea personală cât și activitatea academică în cadrul universității, se bazează pe valori fundamentale, care îmi sunt foarte utile pentru stabilirea unui mediu armonios, productiv și etic. Consider că integritatea, excelenta, creativitatea, respectul, colaborarea, responsabilitatea, compasiunea și curiozitatea sunt pilonii care formează baza unei educații și a unei vieți echilibrate și înfloritoare.
Integritatea reprezintă pentru mine respectarea valorilor morale și a principiilor etice în toate acțiunile mele, atât în relațiile personale, cât și în activitatea academică. Excelența este aspirația constantă de a atinge performanțe înalte și de a evolua continuu în ceea ce fac. Creativitatea este abilitatea de a găsi soluții inovative și de a exprima idei noi într-un mod original și provocator. Respectul față de ceilalți și față de diversitatea ideilor și perspectivelor este crucial într-un mediu academic, în care schimbul de opinii și colaborarea sunt fundamentale pentru progresul academic și personal. Colaborarea și responsabilitatea mă încurajează să lucrez în echipă și să-mi asum consecințele acțiunilor mele, contribuind la un mediu de lucru pozitiv și eficient. Compasiunea și curiozitatea mă îndeamnă să înțeleg mai bine perspectivele altora și să explorez noi domenii de cunoaștere și cercetare.
Aceste valori nu doar că mă ajută să cresc ca individ, dar contribuie și la crearea unui mediu universitar sănătos și productiv, în care fiecare membru al comunității poate să-și valorifice potențialul și să contribuie la dezvoltarea generală a societății.
Există un moment sau o experiență din cariera ta care a definit drumul parcursul tău și a consolidat misiunea ta în domeniul educației artistice?
Sunt trei cuvinte cheie care definesc parcursul meu artistic: Simbol, Mesaj, Sens. Toate cercetările personale au fost rezultatul căutărilor materializării noțiunii de Simbol, acesta regăsindu-se în cursul pe care l-am elaborat pentru disciplina Istoria Artei și Istoria designului, alături de variațiile tehnice si interpretabile ale unui Mesaj descoperit și accentuat în materialul predat la disciplinele Marketing și Management sau Business și Antreproriat în arte vizuale, ambele direcții generând un Sens, adică un rezultat prezentat printr-o viziune personală în creația artistică reflectată în expoziții, conferințe, publicații și alte manifestări de profil. Relația între cele trei elemente, regăsite în cariera mea, Simbol – Istoria Artei si Istoria Designului, Mesaj – Marketing si Antreprenoriat, Sens – Creația personală, a asigurat suportul necesar pentru receptarea şi interpretarea cercetării personale, pe direcţii tematice disciplinare sau interdisciplinare.
Cum reușești să menții echilibrul între activitățile academice și cele personale?
Pentru mine, echilibrului între viața profesională și cea personală reprezintă o componentă importantă pentru o bunăstarea mea. Acesta nu este doar o necesitate, ci și o abordare strategică pe care o aplic în mod constant pentru a asigura o bună gestionare a timpului și a resurselor mele. Planificarea și organizarea sunt fundamentale în rutina mea zilnică. Îmi stabilesc prioritățile și îmi structurez activitățile în funcție de termenele limită și de importanța lor, ceea ce mă ajută să gestionez mai eficient timpul dedicat studiului și activităților personale. Socializarea și timpul petrecut cu familia sunt priorități importante pentru mine. Aceste momente îmi oferă o pauză binevenită de la responsabilitățile academice și mă ajută să mențin legături puternice și sănătoase în viața personală.
Învățarea continuă este o altă strategie pe care o aplic constant. Caut mereu să învăț lucruri noi, fie prin cursuri suplimentare, lecturi sau participarea la seminarii și workshop-uri relevante pentru domeniul meu de studiu și pasiunile personale. Auto-reflecția joacă un rol important în dezvoltarea mea personală și academică. Îmi iau timp să reflectez asupra progresului meu și să găsesc modalități de îmbunătățire a performanței mele în diferite aspecte ale vieții. Ajutorul și suportul din partea rețelei mele de susținere sunt neprețuite. Colegii, profesorii, familia și prietenii sunt acolo pentru a mă sfătui, a mă încuraja și a mă sprijini în momentele de dificultate sau îndoieli.
Astfel, reușesc să mențin un echilibru sănătos între cerințele academice și cele personale, ceea ce nu doar că mă ajută să fiu mai productivă și mai eficientă, dar și să mă bucur de o viață echilibrată și împlinită.
Ce te motivează și ce întreține pasiunea pentru munca ta?
Sunt două aspecte principale care mă motivează, de fapt o combinație a acestora: impactul pe care îl pot avea în viața altora și satisfacția personală pe care o obțin din propriile realizări și dezvoltare.
În primul rând, mă motivează dorința de a aduce o contribuție semnificativă în viața studenților și în comunitatea academică în ansamblu. Observând progresul și succesul studenților mei, simt că munca mea are un impact real și pozitiv în formarea viitoarelor generații de profesioniști în domeniul artei și designului. Aceasta este o sursă de inspirație constantă pentru mine, deoarece îmi confirmă că pot influența în mod pozitiv viața altora prin educație și mentorat.
În al doilea rând, pasiunea mea pentru munca în domeniul artistic și al designului provine din propria mea explorare și dezvoltare continuă în acest domeniu. Am fost întotdeauna fascinata de creativitatea și posibilitățile nelimitate pe care le oferă arta și designul în exprimarea ideilor și în rezolvarea problemelor complexe. Faptul că pot să-mi folosesc creativitatea și să încurajez alții să-și dezvolte propriile talente și viziuni artistice reprezintă o sursă constantă de satisfacție și împlinire personală.
Motivarea mea și pasiunea pentru munca mea sunt alimentate de posibilitatea de a influența pozitiv viața altora prin educație și mentorat în domeniul artei și designului, precum și de plăcerea continuă de a explora și de a crea într-un domeniu care îmi aduce o satisfacție profundă și o dezvoltare constantă.
Cum vezi evoluția învățământului artistic în România și care sunt principalele provocări cu care se confruntă acest domeniu?
Pot spune că Universitatea de Vest din Timișoara și Facultatea de Arte și Design se angajează ferm să creeze un mediu în care fiecare student și fiecare membru al facultății să se simtă susținut și încurajat în realizarea aspirațiilor lor artistice și de design. Această promisiune este susținută de programe de studiu bine structurate și de resurse educaționale care nu doar că pregătesc studenții pentru o carieră de succes în domeniul artistic și de design, dar le oferă și cunoștințele și abilitățile necesare pentru a se remarca într-un mediu competitiv.
În ceea ce privește evoluția învățământului artistic în România, observ o dinamică complexă și plină de potențial. Modernizarea curriculei este esențială și văd cu bucurie o tendință de actualizare și diversificare pentru a include noile tehnologii și tendințe din domeniul artei și designului.
Accesul la resurse digitale și biblioteci virtuale este de asemenea un aspect pozitiv, care îmbogățește experiența de învățare a studenților prin explorarea unei game mai largi de opere artistice și literatură de specialitate. Colaborările internaționale și proiectele comune cu universități din străinătate sunt valoroase. Acestea nu doar că oferă oportunități pentru studenți de a lucra alături de profesioniști din alte țări, dar și îmbogățesc mediul academic cu diversitate culturală și perspective globale.
În același timp, există provocări semnificative pe care învățământul artistic în România trebuie să le depășească. Finanțarea limitată și resursele insuficiente rămân o problemă majoră, afectând în mod direct calitatea educației și accesul la materiale și echipamente necesare pentru o formare completă și echilibrată. De asemenea, recunoașterea insuficientă a importanței educației artistice în societate poate submina potențialul acestui domeniu de a contribui la dezvoltarea culturală și socială a României. Este nevoie să existe o mai bună promovare a valorii adăugate pe care artele o aduc în educație și în viața culturală a comunității.
Sunt optimista în privința viitorului învățământului artistic în România, cu condiția să se adopte politici educaționale adecvate, să se investească în infrastructură și resurse, și să se promoveze colaborarea între instituțiile de învățământ, sectorul cultural și piața muncii. Aceste măsuri ar putea să creeze un mediu mai propice pentru dezvoltarea creativității și a competențelor necesare pentru succesul în carierele artistice și de design.
Ce rol joacă colaborările internaționale și schimburile de studenți în strategia universității și cum beneficiază studenții de aceste oportunități?
Colaborările internaționale și schimburile de studenți sunt fundamentale pentru Universitatea de Vest din Timișoara și pentru Facultatea de Arte și Design, reprezentând nu doar oportunități de învățare, ci și piloni ai unei educații moderne și globalizate. Aceste inițiative aduc un plus de valoare atât pentru instituție, cât și pentru studenți în multiple feluri. Prin colaborările internaționale, universitatea beneficiază de schimbul constant de idei și practici educaționale inovatoare, contribuind la actualizarea și îmbogățirea permanentă a curriculei. Accesul la resurse avansate, echipamente tehnologice de ultimă generație și proiecte de cercetare de prestigiu oferă studenților o experiență educativă de înaltă calitate și îi pregătește pentru provocările complexe ale pieței muncii în domeniul artei și designului.
Diversitatea culturală adusă de schimburile de studenți și cadre didactice contribuie la formarea unei comunități academice vibrante, în care diferite perspective și idei se întâlnesc și se îmbogățesc reciproc. Această interacțiune multiculturală nu doar că stimulează creativitatea și inovația în rândul studenților, dar și îi pregătește să fie profesioniști deschiși, adaptați la un mediu globalizat și capabili să colaboreze eficient într-un context internațional. Experiența de a studia în străinătate nu este doar o oportunitate de dezvoltare personală și profesională, ci și o poartă deschisă spre oportunități de carieră internaționale. Abilitățile lingvistice și interculturale dezvoltate în timpul acestor schimburi sunt esențiale pentru succesul într-o lume tot mai conectată și competitivă. Mai mult, rețelele de contacte internaționale formate în aceste contexte nu doar că facilitează colaborări viitoare, dar și sprijină accesul la burse și finanțări care să susțină continuarea educației în străinătate.
Promovarea colaborărilor internaționale și a schimburilor de studenți la Universitatea de Vest din Timișoara și la Facultatea de Arte și Design nu doar că consolidează prestigiul instituțional, dar și contribuie la formarea unei generații de profesioniști pregătiți să facă față provocărilor și oportunităților globale din domeniul artei și designului.
Anul acesta UVT aniversează 80 de ani, o vârsta venerabilă. Cum sărbătoriți acest moment remarcabil?
Sunt peste 80 de evenimente oferite de UVT comunității timișorene în programul „80+ evenimente FAD”, în anul aniversar „UVT la 80 de ani”. Întreaga comunitate a Universității de Vest din Timișoara (UVT) aniversează 80 de ani de la înființare, menținând spiritul care a consacrat-o, cel al performanței și excelenței. Aceste valori au fost atinse printr-un efort gradual și permanent, datorat perseverenței cadrelor universitare, cercetătorilor și studenților, alături de partenerii din comunitate.
Aniversarea celor opt decenii de la înființarea UVT a prilejuit organizarea unei serii de evenimente speciale, oferite de Facultatea de Arte și Design (FAD) în perioada mai – decembrie 2024, oferite publicului timișorean și din mai multe locații ale partenerilor FAD. În acest interval au loc peste 80 de activități artistice locale, naționale și internaționale, prin care comunitatea academică a UVT va continua seria evenimentelor memorabile dedicate comunității timișorene. Aceste evenimente vor fi desfășurate sub un generic special al aniversării din acest an: „UVT pentru comunitate, pentru Timișoara!”.
Cum abordați integrarea noilor tehnologii și a digitalizării în curriculumul universității, având în vedere impactul acestora asupra artei și designului contemporan?
În era digitală în care trăim, integrarea noilor tehnologii și a digitalizării în curriculumul universitar reprezintă nu doar o necesitate, ci o oportunitate pentru pregătirea studenților în domeniul artei și designului contemporan. Această provocare mă motivează să adopt o abordare proactivă și să implementez o serie de strategii eficiente pentru a mă asigura că educația pe care o oferim rămâne relevantă și competitivă.
Astfel evaluarea și actualizarea curriculei sunt primii pași în acest demers, apoi infrastructura și resursele reprezintă un pilon crucial, urmată de formarea și dezvoltarea cadrelor didactice – un aspect important în această ecuație și de proiectele practice și interdisciplinare – vehiculele prin care studenții noștri își pot aplica cunoștințele într-un context real. La final, evaluarea și feedback-ul constant mă asigură că adaptez și îmbunătățesc continuu curriculumul în funcție de nevoile studenților și al industriei. Iar promovarea inovației și creativității reprezintă esența întregului proces.
Încurajez continuu studenții să exploreze noi idei și să experimenteze cu tehnologii emergente, să își pună în aplicare imaginația într-un mod care să inspire și să aducă valoare în comunitatea noastră academică și dincolo de ea.
Care sunt principalele oportunități de carieră pentru absolvenții Universității de Arte și Design din Timișoara și cum îi sprijină universitatea în tranziția către piața muncii?
Absolvenții Facultății de Arte și Design de la Universitatea de Vest din Timișoara au o varietate de oportunități de carieră datorită diversității specializărilor și competențelor dobândite în timpul studiilor. Astfel, în funcție de specialitate, printre principalele oportunități de carieră, se regăsesc următoarele variante:
- Artă Plastică și Vizuală: Artiști vizuali independenți, Galerii de artă și muzee, Restauratori de artă, Curatori de expoziții
- Design: Designeri grafici, Designeri de produs, Designeri de interior, Designeri de modă
- Multimedia: Specialiști în animație și efecte vizuale, Producători de conținut digital, Ilustratori și creatori de benzi desenate, Designeri web și UX/UI
- Educație și Formare: Profesori de artă în învățământul preuniversitar și universitar, Instructori în școli de artă și centre de formare
- Industria Culturală și Creativă: Manageri culturali, Organizatori de evenimente culturale, Consultanți în proiecte culturale
Universitatea de Vest din Timișoara sprijină studenții și absolvenții în tranziția către piața muncii prin diverse modalități, cum ar fi: stagii de practică, workshops și seminarii, conferințe și expoziții, consiliere și orientare profesională, proiecte și colaborări, rețele de Alumni.
Prin aceste inițiative, Universitatea de Vest din Timișoara asigură o tranziție mai ușoară și eficientă a studenților săi către o carieră de succes în domeniul artelor și designului.