Localizata imediat deasupra Sunset Boulevard din Los Angeles, pe un promontoriu din apropierea Casei Stahl, Hillside, unul din proiectele reprezentative ale biroului de arhitectura SAOTA, beneficiaza de un cadru natural spectaculos, fiind amplasata intr-o gradina de 2.000 de metri patrati. Resedinta se lauda totodata cu o panorama de 300 de grade asupra Orasului Ingerilor, fiind conceputa mai degraba ca o oaza autonoma decat ca o locuinta conventionala.
Am mentionat deloc intamplator Casa Stahl, simbol clasic al arhitecturii californiene Mid-century Modern, cu ale sale interioare cu vedere asupra orasului si cu geometria sa care surprinde perspective extraordinare si neasteptate ale peisajului, caci aceasta a constituit punctul de plecare pentru Hillside.
Asemeni Casei Stahl, proiectul celor de la SAOTA este prevazut cu spatii generoase acoperite care permit ca activitatile desfasurate de regula la interior sa aiba loc in exterior. Aceste spatii extind formele si structura diferitelor niveluri ale resedintei cu arcade si console care integreaza peisajul.
Panoramele de impact asupra orasului sunt maximizate prin utilizarea peretilor vitrati si a diferitelor planuri pe care se intinde in gol, la niveluri diferite, acoperisul plutitor. Formele si articularea acestor planuri, intinse in exterior cat mai mult cu putinta tocmai pentru a da nastere unor spatii de locuit exterioare acoperite, fac ca arhitectura resedintei Hillside sa stabileasca o relatie cu mediul inconjurator si sa creeze un dialog cu silueta emblematica a Casei Stahl, conectand-o la dramatismul contextului in care se situeaza.
Stresinele si plafoanele creeaza o a cincea fatada care genereaza un soi de identitate, deoarece panorama in unghi atat de generos a necesitat amplasarea controlata cu extrem de mare atentie a unor pereti solizi si utilizarea masiva a sticlei pentru a maximiza potentialul panoramic al sitului. Ca urmare, arhitectura este definita mai degraba prin intermediul podelelor si plafoanelor orizontale plutitoare care se suprapun generand anumite axe de vedere decat prin masa peretilor structurii externe.
Accesul abrupt de dedesubt a rezultat intr-o intrare intr-un atrium central printr-un garaj subteran care adaposteste 12 masini si o cascada interioara care se scurge intr-o curte inainte de a iesi la suprafata in mijlocul nivelului destinat functiunilor de zi ca un moment de revelatie dramatic pe masura ce panorama asupra orasului se deschide.
Functiunile sunt aranjate de jur imprejurul acestui punct focal, formand doua aripi, una orientata catre est-vest, cealalta catre nord-sud. Pentru a rationaliza dispunerea in spatiu, in absenta masei peretilor, interiorul, in mare masura in plan deschis, a fost articulat vertical si prin intermediul unor alternari volumetrice. Remarcam referinte la tehnicile de constructie moderniste in articularea coloanelor de otel si utilizarea senzuala si tactila a lemnului si pietrei de calcar la podele si pereti. Unele dintre caracteristicile definitorii cum sunt, de exemplu, taieturile din acoperis, au fost reluate in detaliile plafoanelor de la interior pentru a spori impactul.
Folosindu-se de experienta extinsa pe care SAOTA o are in dezvoltarea unor spatii de locuit open-plan in care granita dintre interior si exterior este aproape invizibila, caracteristica generata de clima din Cape Town, oras in care biroul de arhitectura isi are sediul central, arhitectii au profitat de similaritatile cu topografia si clima din Los Angeles si au conceput resedinta ca o serie de living room-uri conectate la imense terase exterioare acoperite.
Aceste spatii exterioare sunt la randul lor delimitate de o generoasa piscina infinity cu forme sinuoase si de vegetatia abundenta care ecraneaza subtil proprietatile din apropiere (asigurand intimitatea) prin intermediul unor ficusi cataratori. Respectand principiile urmate de Casa Stahl si a caselor construite in Los Angeles-ul anilor 1945-1966, alocarea generoasa a spatiilor exterioare maximizeaza potentialul climatului de locuire, reconectand arhitectura contemporana din LA cu un aspect oarecum uitat al mostenirii sale moderniste.
Spatiile de locuit si functiunile resedintei sunt aranjate pentru a se contopi una intr-alta si a fi in conexiune cu terasele exterioare generoase partial acoperite. In schimb, exterioarele sunt definite de imensa piscina de tip infinity care formeaza o granita ondulatorie cu peisajul. Ficusii cataratori formeaza un ecran verde luxuriant care separa subtil gradina de proprietatile din apropiere.
Spectaculoasele panorame asupra Los Angeles-ului sunt maximizate prin utilizarea unor pereti generosi din sticla si a planurilor pe diferite niveluri ale acoperisului plutitor care se extinde in gol. In felul acesta, constructia stabileste o relatie puternica cu mediul inconjurator.
Accesul in casa se face printr-un garaj care adaposteste 12 masini. Lumina naturala intra pe deasupra, printr-o curte centrala pe intreaga inaltime a constructiei, in asa fel incat plantele si cascada isi fac aparitia in centrul zonei de living de la ultimul nivel, acolo unde casa se deschide catre panorama asupra orasului.
Text de Monica Ady, foto Adam Letch Design Saota Design, www.saota.com