În lumea arhitecturii și designului de interior, talentul, perseverența și viziunea fac diferența. Bogdan Bej este exemplul clar al unui profesionist care și-a transformat pasiunea pentru desen și creație într-o carieră de succes. De la primele schițe din liceu până la proiectele internaționale și dezvoltarea unei echipe bine structurate, parcursul său este unul marcat de determinare, adaptabilitate și dorința de a oferi clienților săi soluții estetice și funcționale.
În acest interviu, Bogdan ne împărtășește momentele definitorii ale carierei sale, provocările întâlnite, filosofia sa de lucru și viziunea pentru viitor. Aflăm cum și-a construit un portofoliu important într-un timp scurt, cum gestionează relația cu clienții și echipa sa, dar și cum reușește să îmbine responsabilitatea profesională cu viața personală. O conversație autentică despre arhitectură, design și despre talentul de a transforma spațiile în experiențe memorabile, cu pasiune, ambiție și viziune.
Interviu realizat de Mihaela Manolache
Cum a început drumul tău în arhitectură și ce te-a motivat să urmezi această carieră? Care este povestea ta?
Povestea mea este una foarte interesantă, pentru că o simplă vizită la o prietenă din liceu a făcut diferența. Îmi doream tare mult să devin designer în domeniul auto, fiind pasionat de desen, în special îmi plăcea să desenez mașini. Eram cu gândul la înscrierea la Universitatea de Design Auto din Pforzheim, Germania. Mă tenta foarte tare acest lucru, însă știam că o asemenea decizie ar fi însemnat o mutare definitivă din România, ceea ce nu mă bucura prea tare.
Într-o după-amiază, am mers la o prietenă din liceu să văd ce desenează pentru admiterea la facultatea de arhitectură, pentru îmi doream o carieră care să implice pasiunea mea pentru desen și creație artistică și eram interesat de orice aspect din zona aceasta. Nu am mers decât cu o ușoară curiozitate la ea, am stat o oră, însă desenele ei m-au fascinat. Menționez că asta se întâmpla în noiembrie, ea se pregătea deja de un an și jumătate, iar admiterea urma să fie în luna iulie a anului următor, deci la aproximativ 7-8 luni distanță, eu neștiind nimic despre acest examen.
Din acel moment, am știut ce vreau să fac. Am mers la meditații, toți profesorii mi-au spus că e timpul mult prea scurt și că toți elevii de liceu se pregătesc doi ani pentru admitere, însă m-am ambiționat și am intrat pe locul 30 din 100 după o pregătire de doar jumătate de an.
Ce a influențat succesul tău profesional? Ai avut un mentor sau o experiență anume care ți-a modelat cariera?
Nu am avut un mentor propriu-zis, însă am cunoscut pe parcursul studenției diferite persoane care m-au impresionat din diferite motive. Unele persoane m-au impresionat prin abilitățile lor de comunicare – în general, aceste persoane erau profesorii universitari sau asistenții universitari. Alte persoane m-au impresionat prin calități antreprenoriale, fiind persoane de succes – în general, aceștia erau diferiți clienți pe care i-au avut arhitecții pentru care am lucrat ca student în primii ani.
Într-adevăr, au fost câteva experiențe care mi-au definit ambiția și au amplificat-o de câteva ori, experiențe pe care nu le voi uita niciodată. Am început în interior design printr-o conjunctură: firma de arhitectură la care lucram ca student obișnuia să contracteze și proiecte de interior design. Eu, fiind atras de partea creativă și de randare, am postat pur și simplu lucrări pe Facebook și clienții au început să vină. Atitudinea mea deschisă mi-a permis să vorbesc liber despre ceea ce fac, iar entuziasmul meu i-a determinat pe alții să apeleze la mine pentru serviciile pe care le ofeream cu atâta pasiune.
O experiență extraordinară a fost când a apelat la serviciile mele domnul director profesor Sorin Haiduc, de la Colegiul Național Preparandia – Dimitrie Țichindeal, unde am fost elev timp de 12 ani. Dânsul mi-a fost și diriginte, și profesor de matematică. Acest pas imens pentru mine a însemnat că oameni de valoare iau în serios ceea ce fac eu. I-am amenajat la cheie un apartament în Arad.
În timpul procesului de amenajare, mergând cu dânsul o zi întreagă prin showroom-uri de materiale, a încheiat ziua prin a-mi recomanda patru cărți de dezvoltare personală și business și mi-a spus că voi ajunge să am o carieră extraordinară, pentru că am toate calitățile necesare. Acest lucru a însemnat enorm pentru mine la acel moment – să aud așa ceva de la un om pe care îl respectam și îl admiram atât de mult!
Pe parcurs, au apărut și alte persoane de succes, din Arad și nu numai, care mi-au validat încrederea în munca mea și de la care am învățat lucruri prețioase pe care nicio școală nu ți le poate transmite – doar experiența cu alți oameni le poți învăța.
Sunt recunoscător pentru clienții pe care îi am și pentru relațiile pe care le-am cultivat cu aceștia, fie antreprenori de succes sau oameni modești cu familii frumoase, fie tineri ambițioși – oameni care apreciază creativitatea unui arhitect si a unui designer, și sunt conștienți și de investiția pe care o fac în viața lor.
Cu timpul, odată cu creșterea portofoliul am început să primesc o doză foarte mare de încredere, realizând însă că am nevoie să adun alături de mine oameni valoroși și faini cu care să lucrez în echipă. Iar faptul că îi văd pe fiecare dintre ei cum cresc, atât profesional, cât și personal, și că acest lucru se datorează și contextului pe care l-am creat pentru mine și pentru ei, mă face să mă simt împlinit profesional.
Sigur că sunt și multe provocări pe acest drum, însă, per total, este cu siguranță o experiență incredibilă acest domeniu frumos al arhitecturii și al designului interior.
Povestește-ne despre cel mai mare proiect la care ai lucrat până acum și ce impact a avut asupra dezvoltării tale profesionale. Care a fost primul tău proiect semnificativ și cum ai reușit să-l duci la bun sfârșit?
Sunt multe proiecte mari la care am lucrat, nu aș putea să le încadrez din punct de vedere al volumului de muncă vs. buget, întrucât unele proiecte mici sunt deosebit de complexe și investim mult mai multe ore decât în proiectele cu suprafață mare, dar cu complexitate redusă.
Primul proiect semnificativ a fost cel pe care l-am făcut pentru domnul profesor Sorin Haiduc, despre care povesteam la începutul discuției.Am avut proiecte în Marrakech, Maroc, am avut numeroase proiecte cu predare la cheie.
Am avut o experiență forte frumoasă cu un cuplu de români plecați în Bahrain, care, în timpul pandemiei, au achiziționat un apartament nou cu două camere în Brașov.Au apelat la noi pentru a amenaja la cheie acest apartament, noi l-am amenajat complet în jumătate de an și abia după aceea ne-am văzut față în față. A fost o experiență extraordinară, iar pe acei oameni nu îi voi uita toată viața mea, pentru că a fost un context unic: imposibilitatea de a ne întâlni fizic. Acest lucru a necesitat o doză foarte mare de încredere, pe care noi am exploatat-o și am livrat conform așteptărilor.
Sunt multe proiecte pentru a le detalia aici, fiecare proiect este important pentru noi, însă uneori contextul face ca unele să iasă în evidență și să le ținem minte datorită experienței interumane pe care am avut-o în acel parcurs.
Cum ți-ai construit portofoliul și ce tipuri de proiecte îți aduc cel mai mult succes?
M-am inspirat din domeniul auto. Am dorit un portofoliu care să acopere o gamă largă de clienți. Așa cum la o reprezentanță auto găsești o mașină mică entry-level și, lângă ea, poți să vezi o mașină high-end luxury.
După acest model m-am ghidat și am considerat că trebuie să avem un cash flow suficient de bun în firmă pentru a dezvolta lucrurile constant.
Nu există un tip anume de proiecte care ne aduc succes, pentru că succesul vine în diferite forme: dacă facem proiecte mici, care nu sunt neapărat suficient de complexe pentru apariții în reviste, în acele cazuri reușim să fim contactați de foarte mulți clienți cu buget mai mic, care vor să facem proiecte pentru ei.
Pe de altă parte, dacă vorbim despre proiectele mari, care apar în reviste și au expunere semnificativă în social media, ele atrag mai puțini clienți, dar cu bugete mai mari, permițându-ne să ne afișăm cu flagship-urile noastre în social media.
Este similar cu felul în care funcționează industria auto: se creează discuție în jurul produsului de top, furnizând totodată produse pentru toate bugetele. Produsul nostru este, de fapt, un serviciu complet, de la A la Z, clientul având posibilitatea de a alege la ce literă din alfabet să ne oprim cu ofertarea și cu serviciile.
Ce statistici ne poți împărtăși din activitatea ta? De exemplu, câte proiecte ai finalizat până acum sau ce procent din clienți sunt recurenți? Care este cea mai costisitoare zonă din casă? Poți spune că este bucătăria? Câte bucătării ai proiectat de-a lungul carierei?
Acum am contractat proiectul nr. 345. Firma este deschisă din iunie 2018. O foarte mică parte din aceste proiecte au fost realizate ca angajat și ca freelancer gratuit, în perioada studenției. Per total, anual avem aproximativ 50 de proiecte și nu doresc să creștem numărul acestora fără să extindem echipa.
Există planuri de dezvoltare pe zona de vest a României, însă acest lucru va veni după ce voi reuși să dezvolt suficient partea de Development Rezidențial, adică departamentul de construcție de locuințe de vânzare, proiectate, construite și vândute de noi.
Nu am un calcul precis cu privire la clienții recurenți, însă majoritatea ne recomandă și avem foarte mulți clienți care au realizat mai mult de două proiecte cu noi, unii ajungând chiar și la 7-8 proiecte diferite. Nu sunt dezvoltatori imobiliari, ci persoane care investesc în imobiliare și vor un portofoliu de real estate cu design special și calitate peste medie.
Momentan, aș putea spune că partea de mobilier custom-made și instalații sunt cele mai costisitoare componente în amenajarea unei locuințe. Avem peste 250 de bucătării proiectate, majoritatea au fost implementate conform propunerii noastre.
Cum ți-ai structurat echipa pentru a putea livra proiecte de succes? Ce procese implementezi pentru a asigura o colaborare eficientă?
Colegii mei sunt specializați în diferite zone. Sunt profesioniști și dedicați domeniului nostru.
Avem două colege care sunt designeri cu experiență, ele fac proiectele și se ocupă de design și proiectare 3D, după ce eu stabilesc contactul cu clienții și dau direcția prin tema de proiectare discutată cu aceștia. Un coleg este specializat în desene tehnice și lucrează îndeaproape cu noi toți pentru a livra clientului desene tehnice precise, asigurând astfel implementarea corectă. Un alt coleg se ocupă de micromanagement-ul proiectelor, în funcție de contractul fiecărui client. Ce face el variază în funcție de contract – de la o simplă listă de produse care apar în randări, până la plasarea de comenzi și asigurarea livrării pe șantier, fără a implica beneficiarul în acest proces deloc simplu. Suntem o echipă bine sudată, însă mai avem nevoie de ajutor pe partea de middle-management.
Ne dorim o dezvoltare care să ne permită tuturor să creaștem atât profesional, cât și personal, fără prea multe sincope sau stres în activitatea noastră.
Ai avut vreun proiect care te-a provocat în mod deosebit? Ce lecții ai învățat din acea experiență?
Toate proiectele ne provoacă în mod deosebit, deoarece nu există doi clienți la fel. Trebuie, în primul rând, gestionată atent relația cu fiecare client, fiindcă nu poți să impui un mod standard de lucru și să te aștepți ca toată lumea să rezoneze cu el.
Așadar, flexibilitatea este extrem de importantă și reprezintă o provocare zilnică. Nu pot să indic un singur proiect ca fiind cel mai provocator, deoarece fiecare vine cu câte o încercare.
Însă, din fiecare experiență, rămâne ceva învățat. Când eu sau colegii mei ne lovim de o situație similară cu una anterioară, ne aducem aminte de ea în mod firesc și ne dăm seama că de această dată ne descurcăm mai bine, pentru că am fost conștienți și am învățat din experiențele din trecut.
Cred că nu ne vom plafona niciodată cu adevărat și că vom învăța mereu lucruri noi. Beneficiarii sunt într-o continuă schimbare, la fel ca și noi, iar contextul este într-o evoluție accelerată, ceea ce ne determină să ne adaptăm constant.
Care sunt valorile care te ghidează atunci când îți alegi proiectele sau când colaborezi cu clienții?
Una dintre cele mai importante valori la care lucrez în mod constant este flexibilitatea, cum spuneam mai devreme. Este foarte important pentru mine să-i acord atenție clientului, să-l ascult, să-l fac să se respectat, important.
Mă ghidează dorința de a fi perseverent în gestionarea relației clientul, astfel încât să-i ofer servicii de calitate, fără ca acestea să fie afectate de presiunea pe care beneficiarul o poate exercita în mod incorect, în anumite situații. Îmi doresc să duc întotdeauna la bun sfârșit ceea ce am început. Uneori, însă, din diferite motive, acest lucru nu a fost posibil. Cine spune că totul a fost întotdeauna perfect nu spune adevărul. Din greșeli învățăm adesea cel mai mult.
În alegerea proiectelor, mă ghidez foarte mult după instinct și intuiție. Sigur că nu avem un nivel constant de rezonanță cu toți clienții, însă consider că, ascultându-mi intuiția, am reușit să evit anumite relații care nu ar fi fost benefice nici pentru noi, nici pentru acei potențiali clienți.
O altă valoare care mă ghidează întotdeauna este corectitudinea față de client și dorința ca acesta să aibă un câștig clar din relația cu noi, nu doar un serviciu plătit, dar care să nu îi fie cu adevărat util. Din păcate, în design și arhitectură, există multe proiecte nerealiste, prea greu de implementat sau prea costisitoare, care supun clientul la un stres inutil și distructiv. Caut să evit acest lucru și să ofer soluții realizabile și eficiente.
Care sunt planurile tale de viitor? Care este viziunea ta pe termen lung despre cum îți dorești să evoluezi ca arhitect și designer? Unde te vezi peste 5 ani?
În următorii 5 ani, îmi doresc să continui această creștere constantă, atât sub aspect financiar, cât și din punct de vedere calitativ în ceea ce privește proiectele noastre.
Foarte importantă pentru mine este echipa pe care care o am alături de mine și continuitatea acestei echipe. Îmi doresc să îi văd pe colegii mei dezvoltându-se în continuare alături de mine, atât financiar, cât și profesional și personal.
Până în 2030, îmi doresc două puncte de lucru bine organizate și o dublare a echipei de acum.
Totodată, vreau să dezvolt partea de dezvoltare rezidențială, astfel încât locuințele proiectate, construite și vândute de noi să asigure un flux constant de lucru. Îmi doresc să livrăm anual locuințe construite de noi, pe care să le amenajeze complet colegii noștri până la mutarea cumpărătorilor. Acesta este un segment neacoperit în piață, deoarece majoritatea dezvoltatorilor imobiliari se opresc la finisaje, iar cumpărătorii trebuie apoi să apeleze la alte firme pentru mobilare și decorare.
Cum echilibrezi viața personală cu viața profesională, având în vedere presiunile și termenele din arhitectură și design? Ai o rutină care te ajută să rămâi creativ și motivat?
Aceasta este cea mai mare provocare. Domeniul acesta este mult mai dificil decât se percepe în mod normal de către cei care nu sunt implicați direct.
Gândiți-vă la faptul că toți beneficiarii noștri muncesc în direcția proprietăților – fie își doresc o locuință nouă, fie vor să renoveze locuința actuală, fie vor să investească în imobiliare pentru închiriere. Acest lucru pune o presiune uriașă pe noi, pentru că, deși noi lucrăm 8-10-12-16 ore pe zi la proiecte, clienții noștri au muncit ani întregi sau vor plăti rate pe zeci de ani pentru a acoperi toate costurile implicate de proiectele noastre. Așadar, munca de o viață a unor oameni se concentrează în direcția pe care noi o dăm.
Acest lucru ne responsabilizează intens, mai ales când avem zeci de șantiere deschise în același timp, cu clienți care își pun speranțele în noi și au așteptări ridicate. Faptul că au apelat la o firmă îi face să creadă că totul va decurge perfect, însă nu iau în calcul bugetele alocate investiției, care uneori se pot termina la stadiu a 70% din lucrări, fără posibilitatea de a suplimenta fondurile. De aceea, seara este foarte greu să te deconectezi complet de la proiectele la care lucrezi. Înveți să trăiești în gândurile tale cu toți clienții pe care îi ai, iar vocea lor rămâne în subconștient în aproape toate momentele zilei.
Cu toate acestea, responsabilitatea vine și cu mare satisfacție. Suntem privilegiați în acest domeniu, pentru că avem clienți care apelează la noi în momentele frumoase ale vieții lor – când au un surplus de bani și vor să își înfrumusețeze locuința și viața de zi cu zi prin design și arhitectură.
Când vine vorba despre familie și viața personală, aici realizezi ca nu e doar un simplu job, aici e viața ta, e locul în care te aduni, te încarci, te reîntregești, te recompui după zilele dificile de la birou. Am o familie minunată și sunt recunoscător pentru asta. Oricât de obosit aș fi mă bucur de fiecare moment petrecut împreună cu famila mea.
Ce mă ajută este dinamica zilnică, diversitatea proiectelor, diversitatea clienților și provocările noi și familia frumoasă care mă așteaptă acasă. Acestea îmi mențin mușchiul creativ activ și îmi aduc doza de pace și bucurie de care este atât de multă nevoie într-un proces creativ.
În opinia mea, trebuie neapărat să te deconectezi când pleci de la muncă. Cheia este să îți asumi acest stil de viață, frumos, dar dificil, să înveți să pui limite sănătoase.
În încheiere, aș vrea să adaug că sunt fericit pentru că am reușit să fac exact ceea ce mi se potrivește. Mă simt așezat în acest domeniu și împlinit. Am reușit într-un timp relativ scurt să dezvolt frumos ceea ce m-a pasionat dintotdeauna, designul interior și arhitectura, atât partea creativă cât și cea practică.