Timișoreni, colegi de liceu, ea absolventă de matematică, design interior și istoria artei, el absolvent de fizică nucleară și sportiv de performanță, cu o estetică a frumosului cultivată în Italia, patria designului, parteneri de viață și de afaceri, modești, plini de bucurie și cu o energie care te cucerește din primul moment, un cuplu frumos și de succes, Corina și Sorin Săftescu ne împărtășesc povestea și secretele succesului lor.
Interviu realizat de Mihaela Manolache
Foto: Sorin Saftescu
Cum a început călătoria voastră în lumea antreprenoriatului? Care este povestea voastră?
Sorin: Short story, în 2000 ne-am întors în țară, din Italia, crezând că e doar o vacanță. Dar au apărut clienți pentru proiecte design, am înființat o firmă și am început lucrul, descoperind că în România e mult mai bine decât se vedea din străinătate.
Long story, ca educație formală, amândoi am terminat liceul CD Loga din Timișoara, unde am fost colegi de clasă, apoi Corina a intrat la Facultatea de Matematică și eu la Facultatea de Fizică. În paralel, eram jucător profesionist de handbal la Poli Timișoara și în echipa națională și jonglam cu timpul, ca să le pot face pe amândouă. Apoi, m-am transferat la Steaua București și m-am mutat la fizică nucleară, pe platforma de la Măgurele, unde cred că am fost un fenomen în istoria facultății: un sportiv de performanță care făcea fizică nucleară. Între timp, la 21 de ani, ne-am căsătorit, Corina a primit repartiția la o școală din cartierul Militari, iar eu am continuat cu sportul de performanță.
De la Steaua am plecat, împreună cu familia, să joc în străinătate. Cea mai frumoasă perioadă a fost cea petrecută în Italia, la Trieste, unde ne-am bucurat amândoi de expunerea la frumusețea cotidiană a Italiei: clădiri frumoase, proporții și culori armonioase, respectul pentru cultură, toate acestea influențând masiv parcursul nostru în industria designului interior. Mai mult, fiind un sportiv cunoscut, aveam acces în casele elitei orașului, ceea ce a fost o experiență grozavă, pentru că am înțeles că nu contau doar imaginea și designul casei, ci întregul stil de viață al beneficiarilor. În acest timp, Corina, care era pasionată de designul interior și cocheta cu acest domeniu, a făcut un curs de design are s-a dovedit a fi, realmente, o cotitură în viața noastră.
Corina: Medicul echipei din Trieste era un avid colecționar de antichități și, prin intermediul lui, am început să vizitez anticariatele din Italia și din alte țări, să învăț istoria artei din poveștile pieselor de anticariat dar și cum acestea se pot integra în interioare contemporane. Au fost ani plini de experiențe minunate legate de artă și modul de a trăi frumos si armonios, plus 3 titluri de campion al Italiei pentru Sorin.
În 2000, am venit în țară, pentru recuperare după o operație a lui Sorin, dar cu gândul să ne întoarcem și să continuăm în Italia . Planul inițial era să stăm 6 luni, dar am primit tot mai multe proiecte, și când am tras linia, la terminarea perioadei de refacere, am realizat că se câștiga destul de bine din design și că exista un viitor frumos in România. Am avut norocul să ne întoarcem în perioada când a început creșterea economică a României , când se construiau multe case și hoteluri și pensiuni cu fonduri europene, fiind o conjunctură favorabilă pentru o firmă tânără.
Sorin: În același timp, Corina a făcut Facultatea de Design, apoi Facultatea de Istoria Artei și un masterat de Istoria Artei, așa că poate spune că experiența practică din sutele de proiecte gestionate e dublată de o solidă bază academică. Eu, făcând fizica la Măgurele am avut și cursuri de construcții, rezistență și tehnologia materialelor, așa că toată pregătirea academică ne-a ajutat extrem de mult în meserie. Designul e 40% creativitate și 60% muncă pe șantiere, uneori cu constructori rigizi, așa că ajută foarte mult să știi cum trebuie făcută o operațiune de finisare sau care sunt regulile de poziționare a instalațiilor sanitare sau de ventilații, de exemplu. De aceea suntem de părere că randările sunt, de multe ori, doar o poveste frumoasă, pentru că elementul uman care participă la implementarea și execuția proiectului, face ca lucrarea să arate mai mult sau mai puțin ca imaginea din randare.
De atunci, lucrăm continuu și suntem recunoscători pentru cele câteva sute de case și zeci de hoteluri și pensiuni, destul de cunoscute în orașele unde se află, pe care le avem în portofoliu. Doar în 2023 am finalizat 4 hoteluri, e adevărat cu multe sâmbete și duminici lucrate din plin ( aviz tinerilor care vor sa facă design de interioare). Sincer, dacă ar fi fost sa ne spună cineva, în 1991, unde vom ajunge în 2024, am fi râs amândoi și am fi spus: Unde semnăm, ca să se îndeplinească scenariul ăsta roz, de film romcom?:)
Cum împărțiți rolurile și responsabilitățile în afacerea voastră?
Credem amândoi că soluția pentru o colaborare pe termen lung, în special în familie, este separarea clară a rolurilor.
Corina : Eu fac partea artistică, partea de design dar și urmărirea de șantiere, discuțiile cu clienții legate de design și de opțiunile lor, și țin legătura cu absolut toti furnizorii implicați în realizarea proiectelor.
Sorin: În completarea Corinei, eu sunt “brațul legii”, ca să fiu plastic, în sensul în care mă ocup de discuțiile cu clienții noi și tot ce ține de partea de contracte. Am început , din 2005, cu proiecte de dezvoltare imobiliară iar din pandemie, având mai mult timp, am început să mă ocup și de fotografie arhitecturală și de interior, pentru că mă pasiona domeniul, plus că e bine să ai drepturi depline de copyright asupra imaginilor proiectelor firmei.
Care sunt valorile care vă ghidează în activitatea antreprenorială?
Onestitatea și transparența sunt valorile noastre. Modul de lucru in America, de exemplu, este că designul este cotat ca procent din valoarea tuturor materialelor cumpărate pentru finalizarea casei. În România, probabil din cauză că designul nu este foarte bine plătit, se practică un mix de încasări: odată se tarifează partea de design și, apoi, se iau comisioane și de la furnizori. Dar sunt putini designeri care spun asta în mod transparent, înainte de a începe lucrarea. Pentru noi, tocmai pentru a fi obiectivi și a reprezenta interesele clientului cât se poate de bine, politica este foarte clară: nu luăm comisioane de la nimeni, prețul cerut pentru design este singura sumă pe care o vom încasa. Adică, nu vom prefera un furnizor doar pentru că ne-ar putea plăti comision, ci alegem doar în funcție de interesele clientului. Credem că este foarte important să avem clienți care sunt convinși că suntem toți cu cărtile pe față.
Ce provocări ați întâmpinat în dezvoltarea afacerii voastre?
Cred că la început, a fost lipsa educației în materie de design, pe piața românească. Toată lumea voia doar spoturi și balustrade de inox, crezând că asta înseamnă bogăție și rafinament. Având o estetică a frumosului formată în Italia, am realizat că urmează mult mai multă muncă pe partea de viziune artistică, decât pe cea de execuție a proiectului. Acum, în special datorită vacanțelor în tări străine, se regăsește mult influența țărilor vizitate. Cine merge mult în Franța, Italia, Grecia, caută acel stil de design, iar cine merge în Dubai, cu totul alt stil.
Care a fost cel mai mare succes al vostru?
Pe partea de design , o să ne referim doar la ultimele proiecte, finalizate in 2023, dacă mergem în urmă sunt prea multe și e greu să alegem. Am executat designul pentru Amazonia Aquapark în Timișoara, singurul aquapark din România făcut cu o echipă integral românească ( celelalte existente în România sunt făcute cu echipe din alte țări) și am executat designul integral pentru Zet Hotel, cel mai nou hotel de 5 stele, deschis în Timișoara. Pe partea de dezvoltare imobiliară, clar mă gândesc la primul bloc de apartamente realizat în 2006.
Care este cel mai important lucru pe care l-ați învățat ca antreprenori?
Că nimic nu va rămâne așa cum este în acest moment. Că totul este într-o continuă schimbare, stilurile se schimbă, gusturile oamenilor și preferințele lor se schimbă și trebuie să fii mereu conectat la universul designului.
Cum vedeți piața de design interior din Romania, ca evoluție, raportat la perioada startului vostru în această industrie? Unde este acum și în ce direcție se îndreaptă, din perspectiva voastră?
Piața designului are o evoluție fantastic de bună, raportat la începuturi. Suntem un popor care își exprimă personalitatea prin case și apartamente. Dar ca să dau un exemplu, în Italia îți faci casa cu designer doar daca ești de la director de bancă în sus, oamenii care au apartament de doua camere nici nu se gândesc să plătească un profesionist. Direcția spre care ne îndreptăm, dacă nu mai apare vreo “lebădă neagră” gen Ucraina, e una de creștere continuă. Chiar și în perioadele de criză, piața a evoluat, e adevărat mai încet, dar a fost mereu pe creștere.
Ce părere aveți despre AI? În ce fel impactează actul creativ și mediul antreprenorial?
AI și tehnologiile noi, în general, sunt supraapreciate pe termen scurt și subevaluate pe termen lung. Vor duce clar la o creștere a productivității, asta însemnând ca va fi mai puțină nevoie de birouri numeroase cu multi tineri la început de carieră, dar nu vor putea înlocui servicii precum urmărirea efectivă a lucrării, adaptarea la schimbările inerente, care apar în fluxul unei lucrări.
Ce recomandări aveți pentru tinerii designeri? Cum pot obține succesul în această industrie?
Rețeta e aceeasi, indiferent de industrie: cand vei mânca/respira doar design, succesul va fi o consecință, nu un scop în sine. Cine este realmente talentat și dedicat, pasionat cu adevărat de ceea ce face, va avea succes și, implicit, va face și bani, chiar dacă sunt două lucruri pentru care ai nevoie de doua skillset-uri diferite.
Cum alege un client designerul potrivit pentru el?
În primul rând, depinde cât de mult își dorește clientul ca designerul să fie implicat în lucrare dar și care este nivelul lucrării.
Pe piața premium, clienții vor nu doar un concept, ci și soluția finală și implementarea ei. Asta implică designul , desenele de execuție, urmărirea lucrării , într-un cuvânt viziunea artistică dublată de project management. Un studio de design sau un designer profesionist nu vor pune niciodată doar randari pe site, ci vor pune pozele finale, tocmai pentru ca beneficiarul să poată vedea un spațiu finalizat, la care au colaborat zeci sau sute de oameni, care au fost coordonați și gestionați de cineva. Până și alegerea fotografului spune multe despre atentia designerului la detalii, iar în acest moment, sunt fotografi de design interior și arhitectură foarte buni în România, de nivel internațional.
Acesta ar fi primul pas pentru un client care caută un designer, să vadă portofoliul cu lucrări finalizate ale designerului. În al doilea rând și, absolut esențial, este ca designerul și clientul să fie pe aceeași lungime de undă și asta vor vedea în momentul în care se vor cunoaște și vor sta de vorbă.
În firma noi avem o deviză: “Persoana este mai importantă decât proiectul”. Chiar dacă este un proiect deosebit, cu un buget important, personalitatea clientului este criteriul cel mai important și va determina fluxul proiectului și energia consumată pentru finalizarea lucrării. De aceea, o întâlnire “face to face” este fundamentală, pentru ambele părți. Ceea ce înseamnă că nu doar clientul își alege designerul, ci și designerul își alege clientul.