Evenimentul nu mai este, de mult timp, doar un targ de mobilier si accesorii pentru locuinte. In timp, s-a dezvoltat o legatura profunda cu orasul Milano, cu companiile care activeaza in domeniul designului, cu arhitectii si artistii din acest domeniu, in fapt, cu toti actorii care au facut celebru evenimentul in lume. Editia din acest an s-a constituit intr-un nou punct de plecare, de aceea Salone del Mobile a “redactat” primul sau Manifest.
Text: Luminita Diculescu; foto: www.salonedelmobile.it
Acesta este nu doar o marca de afectiune vis-à-vis de oras si de toti actorii care i-au asigurat succesul, ci, mai degraba, o declaratie de intentie care pune fundamentele unui nou mod de a gandi si de a crea un proiect. Presedintele Salone del Mobile, Claudio Luti, afirma: “Succesul acestei manifestari rezida in formidabila retea industriala care este, de fapt: un sistem nascut din intalnirea dintre antreprenori pe de o parte, designeri si arhitecti, de cealalta parte, care lucreaza impreuna pentru a defini excelenta. Dar astazi, pentru a face fata provocarii globale,trebuie sa mergem mai departe, respectiv sa construim un sistem solid si o cultura, sa valorizam noile generatii. De aceea, Salone del Mobile continua sa reinnoiasca si sa consolideze legatura sa cu orasul Milano. Primul Manifest este un angajament de dezvoltare a relatiei cu orasul Milano si cu tot ce inseamna el: infrastructura, resursa umana si economica.”
La randul sau, primarul orasului Milano, Giuseppe Sala, a declarat: “Salone del Mobile este un semn distinctiv pentru Milano. Nu e doar un targ de mobilier, ci un laborator de cercetare, un loc de intalnire si o vitrina pentru domeniul afacerilor. Salone reflecta sufletul intreprinzator, tanar si vizionar al orasului nostru.”
Pe scurt, Manifestul evenimentului este o trambulina spre o noua modalitate de gandire a Salone del Mobile in stransa legatura cu dezvoltarea orasului Milano, pentru accelerarea procesului de internationalizare si intarirea rolului de lider intre evenimentele de acest gen, cucerit de-a lungul anilor. Acest lucru o demonstreaza faptul ca, in doar o saptamana, Salone reuseste sa adune laolalta 300.000 de persoane: antreprenori, jurnalisti, colectionari, oameni de arta, critici, arhitecti, designeri, amatori de frumos.
Editia din acest an a Salone del Mobile a cuprins 5 mari sectiuni, la care s-au adaugat, ca in fiecare an, mai multe evenimente si manifestari conexe: Salonul International de Mobila, Salonul International de Accesorii, EuroCucina, FTK (tehnologii moderne pentru bucatarie) si Salonul International pentru Bai. Cei peste 2000 de expozanti, provenind din tari de pe cinci continente, isi vor prezenta noutatile pe o suprafata neta de expunere de 205.000 de metri patrati.
Dintre evenimentele conexe, poate cel mai incitant a fost SaloneSatellite, o competitie dedicata tinerilor artisti cu varsta de cel mult 35 de ani. Cei 650 de participanti care s-au calificat in etapa finala au fost provocati sa creeze o lucrare avand tema: “Africa/America Latina: design emergent”. Castigator a fost italianul Stefano Carta Vasconcellos, cu “Cucina Leggera” (foto: www.stefanocartavasconcellos.myportfolio.com)
Stefano Carta Vasconcellos
Cucina Leggera
O alta sectiune de mare interes a fost “Living Nature”, care a urmarit sa evidentieze o atat de necesara reconciliere intre om si natura. Tema a fost exprimata simbolic printr-o instalatie montata in Piazza del Duomo, in fata Palatului Regal. Intr-un spatiu de 500 de metri patrati, proiectat dupa criterii stricte de economie a energiei, patru microclimate naturale au permis celor patru anotimpuri sa coabiteze simultan, unul langa altul. Vizitatorii au avut ocazia de a plonja in inima naturii si de a experimenta schimbarile plimbandu-se in cele patru zone, corespunzatoare anotimpurilor.
Living Nature
In paralel cu Salone del Mobile se deruleaza Fuorisalone, un ansamblu de evenimente gazduite in mai multe zone ale orasului Milano. Salone del Mobile si Fuorisalone definesc, in fiecare an, Saptamana Designului la Milano. Evenimentul a început spontan la începutul anilor 1980, datorita vointei companiilor care lucreaza în sectoarele de mobilier si design industrial. În prezent, se extinde în multe sectoare conexe, cum ar fi industria automobilelor, tehnologie, telecomunicatii, arta, moda si gastronomie. Evenimentele Fuorisalone se desfasoara in Lambrate Design District, Brera, Tortona, Porta Venezia, Triennale, Sant’Ambrogio etc.
Fuorisalone, http://www.fuorisalone.it